silentheroes.se Forum Index silentheroes.se
A mod for Battlefield 1942 and World in Conflict

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

The time now is Sat May 25, 2013 07:53
All times are UTC + 1
 Forum index » SilentHeroes Projects » SilentHeroes - A Battlefield 1942 MOD » SH: Off-topic
Lonegrans GMU
Moderators: Team SH
Post new topic   Reply to topic Mark the topic unread :: View previous topic :: View next topic
Page 1 of 4 [53 Posts]   Goto page: 1, 2, 3, 4 Next
Author Message
Lonegran
New-spawned

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 13:59    Post subject:  Lonegrans GMU   Mark this post and the followings unread 

Tjenare allesammans, vet inte om någon minns mig (troligtvis inte då jag knappt minns min själv) men jag spelade sh för ca 3 år sedan någorlunda regelbundet (tror jag använde namnet Jakobsson då) men slutade då jag fick en hel del att göra i skolan och lanen vi brukade ha här dog ut vilket ledde till att vår lilla lokala grupp på tre man mer eller mindre slutade spela helt.

Men nu till saken vi har alla tre börjat lira igen och förra veckan då vi satt och snackade på teamspeak så hörde jag att det fanns ett litet intresse om att folk gärna ville ha lite uppdateringar undertiden jag gör min GMU på livgardet.
Så är folk fortfarande intresserad av att jag ska kasta upp några rader då och då om vad som händer under min GMU?
Back to top
View user's profile Send private message 
Boss_Man
VVVIP Member

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 21:04    Post subject:     Mark this post and the followings unread 

Självklart! Jag tror nog att det var (bland andra) jag som tjatade lite! Wink

Ta och läs igenom Team dB-tråden om du vill få lite inspiration!
http://www.silentheroes.se/forum/viewtopic.php?t=4653&tag=team_db_-_stodgrupp_for_den_varnpliktige

Tanken är främst att du själv ska få ett stöd för minnet, när du i framtiden
ska berätta om din period i Konungens Här! Det kommer att hända så mycket
nytt att om du inte skriver "dagbok" så blir det bara ihoprört i minnet.

Sen är det så att eftersom folk inte gör lumpen längre så är det många yngre
som undrar vad man egentligen gör i det militära. Så du kan vara helt säker
på att folk kommer att läsa här, om du bara skriver.

Man kan skriva och visa bilder, självklart följer man PUL (Pers. Uppgifts Lagen)
och inte heller avslöjar något som är hemligt. Vanligt bonn-förnuft räcker
långt... Wink Sköt det snyggt och vifta inte med kameran hela tiden så går
det bra!

Det finns en del mycket grundliga bloggar och tom: folk som skrivit böcker
om sin tid hos Kungen, men man väljer ju själv hur grundlig man vill va.
Jag lovar att du kommer att värdesätta en "dagbok" i framtiden.

På ett annat plan så vore en rapport väldigt intressant. Försvarsmakten är
idag utan jämförelse Sveriges sämsta arbetsgivare - alla kategorier - och
de reklamfilmer som producerats av en viss sydafikansk reklamfirma är rena
sprängstoffet. T ex:
http://www.dn.se/kultur-noje/fredrik-strage-i-forsvarets-kampanj-for-att-locka-soldater-finns-ett-vagt-kultur

Men det primära är hur Du upplever det! Det skulle iaf jag vilja läsa! Smile

Avslutningsvis så kommer du att bli förändrad under tjänsten och "bli vuxen",
på både gott och ont. Den processen kan du aldrig följa när den händer, utan
först efteråt. Om det finns en dagbok och du är nyfiken på den förändringen
så blir den ännu mera värdefull!

PS: Sen är det faktiskt ganska kul att skriva och få berätta!
Det i sig räcker som skäl att skriva!

Last edited by Boss_Man on Sun Jan 27, 2013 22:39; edited 1 time in total
Back to top
Boss_Man
VVVIP Member

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 22:38    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Och så ser du till att börja spela SH igen! Twisted Evil

Ta med en Lap Top och förevisa för plutonen! Very Happy

Värva nya soldater och dominera på logementet!

Cool
Back to top
Lonegran
New-spawned

PostPosted: Tue Jan 29, 2013 00:14    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Kul att det finns intresse och sen är det ju som ni säger att det är både bra och roligt att skriva en dagbok.

Jag kommer troligtvis böra göra en mindre post om dagen som jag sedan utvecklar när det finns tid.

Jag skulle vilja säga att allt började på söndagen för min del då jag sätter mig i bilen på väg till livgardet (dagen innan den faktiska inryckningen).
Trots att jag bor nära livgardet varde jag att åka dagen tidigare då vi fått två olika brev som anger två olika tider om när vi senast ska vara på livgardet.

Vi kliver upp på morgonen kl 0600 för frukost i matsalen.
Efter frukost började inskrivningen och där börjar problemen för alla befäl de hade nämligen räknat med att samtliga skulle vara närvarande senast kl 0800, detta ledde til att hela dagen blev ganska strulig. Först vid 18-19 Tiden hade vi hämtat ut den utrustning vi skulle (vissa som kom senare hade inte möjlighrt att hämta sina persedlar) resten av kvällen gick åt till att kontrolera att vi fått ut all utrustning och det var ett jävla chos då folk inte vet vad saker heter och har ett slött tempo. Efter deta tog det oss 2 h att städa, organisera skåpen och duscha och nu ligger jag i sängen och knappar på min galaxy note 2.

Kan även nämna att vi har 11 dagars permisionsförbud.
Och en sista sak den andra plutonen vi delar korridor med blev precis klara med inventeringen av persedlarna.
Back to top
Boss_Man
VVVIP Member

PostPosted: Tue Jan 29, 2013 01:53    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Jajemän! Nu är vi igång!

Utmärkt att skriva nån rad per dag om vad som händer. Speciellt för din egen
skull, men lova inte för mycket nu! Wink

En del dar kommer du att va för slutkörd för att skriva, eller inte ha tid eller
motivation för det. Men gör då nån liten anteckning åt dig själv...

Det ska va roligt att rapportera, så se det inte som något tvång.
Bara nästan... Wink

Bra jobbat Lonegran!

Back to top
Lonegran
New-spawned

PostPosted: Wed Jan 30, 2013 00:19    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Fml medelandet sändes ej. Minnesantäckning.

Exercis, städning, kallt väder , appelsin ris, märkning av materiel. Rakat skallen

EDIT:

Hände inte så mycket i dag som är värt att nämna.

dagen började med exercis och det höll vi på med fram till våran kallt väder utbildning som var någon gång på kvällen. den gick ut på att man behövde dricka vatten sen fick vi byta kläder i fält...

till middag fick vi guldpåsen (brunpåsen?) de flästa fick apelsinris, mitt appelsinris blev inte klart så jag fick äta någon krispig gegga (fast jag ska egentligen inte klaga kunde ha fått pytt från havet).

Rakade även skallen i dag då fänrik frågade dagen innan på uppstälningen om jag verkligen skulle behålla "den där frisyren".

Jag hade en form av mowhawk och en kort hästsvans.

Last edited by Lonegran on Mon Feb 11, 2013 12:41; edited 1 time in total
Back to top
Söderström
New-spawned

Location: Rimbo, Roslagen, Stockholm, Sweden, Scandinavia, Europe, Earth

PostPosted: Wed Jan 30, 2013 12:10    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Apelsinrisen är inte nådig!
Back to top
Boss_Man
VVVIP Member

PostPosted: Wed Jan 30, 2013 17:47    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Lonegran wrote:
Rakat skallen

Cool

Här sätter vi nivån direkt!

Fortsätt så!
Back to top
Lonegran
New-spawned

PostPosted: Wed Jan 30, 2013 22:08    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Det här kommer bli svårare en vad jag trodde, har inte mycket tid till att skriva då de enstaka få minuter man får läggs på toabesök och fixa uniformen (motoroverall).

Märkte för någon timme sedan hur trötta var då vi allla började kvida av skratt då en person tappade ett smörpaket och en annan råkade sparka iväg det.

Kan tillägga att jag bara älskar när vi alla i plutonen svarar t.ex ja förste seregant och man sedan hör det eka i korridoren.
Back to top
Boss_Man
VVVIP Member

PostPosted: Thu Jan 31, 2013 07:22    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Det är ju början på gröntjänsten nu. Det kommer att lugna ner sig betydligt
om bara tre veckor...
Back to top
Lonegran
New-spawned

PostPosted: Thu Jan 31, 2013 22:35    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Dagen började ganska lätt med vapensäkerhet teori och praktik.
Sedan blev det brak (fys). Efter det fick vi grundutbildning i hur vi agerar med vapnet i olika situationer. Vid 18 började vi en andra inventering och sjukvårdstjänst.

Nu börjar vi även känna varandra på logementet och några andra individer har nu börjat sticka ut ur mängden i plutonen. En av dom irriterar alla då han har erfarenhet sen tidigare och ska konstant visa att just han är bäst och kan allt. Dock så gör han fel hela tiden och befälen stör sig på att han ska försöka rätta befälen.

Tydligen har en från femte GMU kompaniet blivit utkastad pga allergi , en annan tvungen att avbryta pga skada och en avbröt frivilligt. Femte pluton är tydligen inriktat på hemvärnet /liv skvadron medan resten av plutonerna ska till ledning eller markstrid.

Btw

Lunchen i dag var ärtsoppa och pannkakor men det fanns en liten twist på det hela man kunde välja choklad grädde istället för vanlig grädde. Jag valde såklart chokladgrädden vet dock inte vad jag ska tycka om det, det smakade ungefär som varm pankakstårta :p
Back to top
Lonegran
New-spawned

PostPosted: Thu Jan 31, 2013 22:38    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Om jag skriver något olämpligt / bryter mot sekretesslagen och eller rikets säkerhet säg gärna till eller be moderatorn att radera /censurera posten.
Back to top
ståhlis
Medic-soldier

PostPosted: Thu Jan 31, 2013 23:11    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Nämn inte att Fäderneslandet max klarar av en veckas motstånd så ska det nog gå bra Wink
Back to top
dB
AT with MBT LAW

PostPosted: Fri Feb 01, 2013 16:29    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Roligt att få en inblick i hur GMU fungerar jämfört med värnplikten.

Quote:
En av dom irriterar alla då han har erfarenhet sen tidigare och ska konstant visa att just han är bäst och kan allt. Dock så gör han fel hela tiden och befälen stör sig på att han ska försöka rätta befälen

Vet precis vilken typ det är, hade två stycken i introduktionsutbildningen till Göteborgs Insatskompani förra året. Som tur var för oss andra försvann båda två av olika anledningar.

Dock fick vi andra ett gott skratt på skjutbanan. Den som var värst hade duktigt påpekat hur bra just han var på att skjuta när han gjorde sin GMU tidigare samma år, och minsann skulle han visa oss andra som inte hanterat vapen sen ett par år tillbaka hur det gick till.

Behöver väl knappast säga att han skyllde på allt från dåligt inskjutet vapen till att det var fel på rödpunktsiktet (AK4-B) när vi andra utan vidare bekymmer klarade SkjutR AK proven långt före honom.

Även hans hantering av handgranat lämnade mycket att önska och litet förtroende för honom hos oss andra samt instruktörerna.

Arméns Jägarbataljon 15 januari-6 december 2007
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger 
Lonegran
New-spawned

PostPosted: Fri Feb 01, 2013 23:24    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

I dag blir det bara lite minnesantäckningar.
Vi fick beröm för första gången i dag då vi tränade/ utbildades på ladda, patron ur men det följdes av att enbart 3 av 40 klarade vapen säk. Och jag var en av dom (vilket är dåligt då jag har uppdaterat mitt utbildningsbevis för ak5 en gång om året sedan 2010)

Vi har även tränat march och exersis ca 2h.
Back to top
Page 1 of 4 [53 Posts]   Goto page: 1, 2, 3, 4 Next
Post new topic   Reply to topic Mark the topic unread :: View previous topic :: View next topic
 Forum index » SilentHeroes Projects » SilentHeroes - A Battlefield 1942 MOD » SH: Off-topic
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum