silentheroes.se Forum Index silentheroes.se
A mod for Battlefield 1942 and World in Conflict

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

The time now is Fri Nov 28, 2014 21:10
All times are UTC + 2 (DST in action)
 Forum index » SilentHeroes Projects » SilentHeroes - A Battlefield 1942 MOD » SH: Vehicles
Elevationen på 122:an
Moderators: Team SH
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies. Mark the topic unread :: View previous topic :: View next topic
Page 1 of 3 [36 Posts]   Goto page: 1, 2, 3 Next
Author Message
Lerede
New-spawned

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 18:54    Post subject:  Elevationen på 122:an   Mark this post and the followings unread 

Jag får känslan av att 122:an i spelet inte kan rikta eldröret tillräckligt mycket neråt. I verkligheten kan strv 122 rikta 7˚ neråt. I spelet känns det som att man måste stå ända uppe på flatan för att kunna skjut något framför vagnen. Detta ger en orealistisk stridsvagnsstrid eftersom strid från eldställning blir i princip omöjligt.

Ni har säkerligen använt rätt data i spelet men bör nog ändå titta över detta. [/u]
Back to top
View user's profile Send private message 
jerka
VIP Member

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 19:24    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

122:an siktar så långt ner den kan. Skulle den kunna skjuta lägre, skulle den kunna spränga sig själv när den siktade bakåt.

Testa skjuta bakåt och neråt med tyskarnas tyngsta vagn i vanilla så ser du problemet.

Back to top
Lerede
New-spawned

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 19:42    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Det är det som kallas VNA-heck (med reservation för stavning). Man kan alltså inte skjuta när tornet är riktat bakåt. Fast det stöds säkert inte av Bf-motorn? Å andra sidan får man väl skylla sig själv om man skjuter mitt i bakpansaret.... Min bestämda åsikt är att detta behöver förbättras.
Back to top
__JaCke
Support-gunner

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 20:59    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Lyckas man skjuta sig själv förtjänar man att dö. Ungefär som naturligt urval Wink

Ingen aning om 122'ans elevering(?) stämmer, men om det är 7 grader i verkligheten ska det vara så på SH med, men det kanske det är..?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger 
Zarkow
Team SH Leader

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 20:59    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Det är ett värre problem om spelarna kan spränga sig själva än om de inte kan träffa motståndarna. Så nej, det kommer inte ändras.

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
Lerede
New-spawned

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 21:10    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Jag vill å ena sidan inte tjata för mycket. Å andra sidan trodde jag att en av grundbultarna i SH var realism. Om man nu skulle vara dum nog att sikta på sitt eget bakpansar och därtill avfyra, då får man väl skylla sig själv? Av samma anledning ser jag inget principiellt fel med att man skulle kunna skjuta sig själv med Ak5.

I stridsvagnsstrid är strid från eldställning mer än vanligt förekommande. I spelet kan man med minsta uppförslut inte skjuta på någonting framför vagnen utan skickar bara iväg ett litet fyrverkeri. Det ger inte en rättvis bild av verkligheten.

Jag ber er därför igen att åtminstone fundera över om en förändring trots allt inte vore på sin plats. Är det för övrigt omöjligt att införa VNA-heck? (återigen med reservation för stavning) Är jag helt fel ute om jag påstår att 122-orna har det i 0.48, tyckte nämligen att jag upplevde det. I så fall ser jag definitivt inget problem med att ändra riktmöjligheterna på kanonen.
Back to top
pajen
New-spawned

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 21:52    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Jag har också tyckt det har varit lite tråkigt att man inte kan skjuta från eldställning, det är ju trots allt så att man inte gärna visar mer av sin front än vad som är nödvändigt...

Vad gäller elevationen bakåt, så styrs den elektroniskt, så att man inte KAN ramma bakpansaret med kanonen, kanonen lyfts alltså automatiskt om den inte är tillräckligt eleverad när man snurrar tornet.

Vet dock inte om detta är möjligt att implementera i BF motorn, men det skulle vara trevligt... Smile
Back to top
__JaCke
Support-gunner

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:25    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

pajen wrote:
Jag har också tyckt det har varit lite tråkigt att man inte kan skjuta från eldställning, det är ju trots allt så att man inte gärna visar mer av sin front än vad som är nödvändigt...

Vad gäller elevationen bakåt, så styrs den elektroniskt, så att man inte KAN ramma bakpansaret med kanonen, kanonen lyfts alltså automatiskt om den inte är tillräckligt eleverad när man snurrar tornet.

Vet dock inte om detta är möjligt att implementera i BF motorn, men det skulle vara trevligt... Smile

Skulle säkert leda till att det kom en massa frågor som: "Mitt torn till 122'an lever sitt eget liv, vad är felet?"
Back to top
xEroN
VIP Member

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:28    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

ikket genomförbart, om man inte sätter dit nånsprts osynlig kant, som tvingar upp kanonen, och min gissning är att den skille bugga något hemskt.

intet öfvergår hedrens bud.
Back to top
ICQ Number 
Lerede
New-spawned

PostPosted: Wed Jan 12, 2005 23:51    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

__JaCke wrote:

Skulle säkert leda till att det kom en massa frågor som: "Mitt torn till 122'an lever sitt eget liv, vad är felet?"

Realism är "felet". Så beter sig en riktig stridsvagn 122. Eftersom vagnen i spelet är tänkt att efterlikna originalet bör den i så många avseenden som möjligt vara identisk. Det är faktiskt så, att man kan skjuta sig själv i bakpansaret med en riktig 122:a. Reservrikta och nödavfyra så går det alldeles utmärkt, om man nu är masoschistiskt lagd....

En annan önskan. Detta är säkerligen inte genomförbart men ändå. Ett stabiliserat sikte, är det helt omöjligt? Motorn stöder säkert inte det eftersom den var tänkt till vagnar från -40 men önskar man inte så får man inte.

Hur som helst så är elevationen ett större problem.

Ps. JaCKe, även om det ser ut som jag hackar på dig så var inte det min mening. /Niclas
Back to top
Master b8
VIP Member

PostPosted: Thu Jan 13, 2005 00:19    Post subject: Re: Elevationen på 122:an   Mark this post and the followings unread 

Lerede wrote:
Jag får känslan av att 122:an i spelet inte kan rikta eldröret tillräckligt mycket neråt. I verkligheten kan strv 122 rikta 7˚ neråt. [/u]

9 grader ner kan man dumpa röret Surprised

EmBra
VIP Member

PostPosted: Thu Jan 13, 2005 00:53    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Det går faktiskt att skjuta sig sajälv i SH med CV vagnarna...

OT Jag misstönker att vagnarna i BF2 kommer att få stabiliserade torn... tyckte mig kunna utläsa det mellan raderna i en intervju.

Back to top
Master b8
VIP Member

PostPosted: Thu Jan 13, 2005 01:44    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Vet inte om det gäller fortfarande, men Geparden har ett väldigt stort område längst bak som är lätt att träffa på sig själv.

Wirecuttern på sisun går också att "självskjuta".

uno
VIP Member

PostPosted: Thu Jan 13, 2005 03:16    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Hur kan man skjuta sig själv i verkligheten när eldröret sticker ut över bakpansaret? http://www.mss.mil.se/images/local/122_mattsida.jpg Eller går det i hörnen kanske?

Back to top
ICQ Number 
IllvilJa
Assualt-soldier

PostPosted: Thu Jan 13, 2005 10:30    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Quote:
Det är ett värre problem om spelarna kan spränga sig själva än om de inte kan träffa motståndarna. Så nej, det kommer inte ändras.

Så här ser jag det hela:

Röret kan dumpas längre ner --> Jag kan döda fler fiender och jag kan även klanta ihjäl mig själv...

Jag kan döda fler fiender och jag kan även klanta ihjäl mig själv --> Mer död och elände i spelet

Mer död och elände i spelet (dvs action) --> BRA!

Visserligen kan man motverka att eldröret inte går ner mer än det gör genom att slå i backen precis innan man skall skjuta för då kränger hela fordonet så att eldröret därmed också riktas lite nedåt (flitigt använt när jag skjutit mot infanterister som varit nära min stridsvagnsfront i vanilla) men jag tycker att det är ett STORT problem att man ofta inte kan beskjuta fiender när man kommer över ett krön t.ex.

Om realismen kräver det vore det bra att åtgärda så att eldröret går längre ner! Folk tar ju livet av sig när de försöker flyga helikoptrarna för att helisarna är så svårflugna (vilket är realistiskt) så varför inte tillhandahålla möjligheten att klanta ihjäl sig även med en stridsvagn.

Hur är det förresten, tråden ovan innehåller rätt dubbla budskap: går eldröret så långt ner i SH som det gör i verkligheten eller har man spärrat det så att det inte går lika långt ner? Ett definitivt klargörande vore bra.

Med vänliga hälsningar

"Svin! Vill ni leva i evighet?"
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Number 
Page 1 of 3 [36 Posts]   Goto page: 1, 2, 3 Next
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies. Mark the topic unread :: View previous topic :: View next topic
 Forum index » SilentHeroes Projects » SilentHeroes - A Battlefield 1942 MOD » SH: Vehicles
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum