| Author |
Message |
WarMonkey_87
New-spawned

|
Posted: Sun Mar 21, 2004 09:47 Post subject:
Vapen i allmänt |
|
Jag tror att jag kollade en topic som innehöll detta men jag måste fråga
om (för att försäkra mig), ju lägre kalibern är... Flyger skottet längre?
9 mm är bra på nära håll men skotten flyger inte särskilt långt...
Medan 7,92 mm (jag tror att det var den kalibern) når mycket längre.
Om det är så, betyder det att 7,92 har mindre friktion? Så att skotten flyger längre?
Skulle man isåfall programmera i BF mortorn så att skotten skadar mindre ju längre bort man är?
|
|
Back to top
|
|
 |
Master b8
VIP Member

|
Posted: Sun Mar 21, 2004 10:04 Post subject:
|
|
7.62 har MYCKET större drivladdning. det har inte så våldsamt mycket att göra med dess friktion. 7.62 är alltid starkare än 9 mm, det är bara det att 9 mm blir värdelöst efter typ 50 meter.
Du verkar ha fått allt om bakfoten. 9mm är bara en klump med pytteliten drivladdning, vilket gör att kulan inte orkar långt. Inget med friktion att göra. Jämför du en 7.62 patron med en 9 mm patron så kommer du se skillnaden, och varför det har samandet finns. Sen så tror jag inte att motorn ser nått samband mellan kultyperna. Det är bara programmerarna som lägger in värden för hur snabbt kulan ska flyga, hur stor kraft den har, och hur mycket skada den gör. Jag misstänker också att det inte går att programmera in skada /avstånd.
_________________ GRK-pluton, Gardets grövsta kaliber!
Master b8[344], 344:s officiella P.I.M.P.
|
|
Back to top
|
|
 |
Zarkow
Team SH Leader

|
Posted: Sun Mar 21, 2004 13:17 Post subject:
|
|
Blanda inte ihop olika kalibrar när ni har era funderingar.
Ett råd kan ju vara att titta på jämförelse-bilder för att få en uppfattning om skillnaden:
Klicka för större bild.
(Bilden tillhör Soldf.com och henrik Svensk)
Kalibern är ett mått på kulans diameter, inte massa eller längd.
Förutom går det alldeles utmärkt att göra skade-reducering för minskad hastighet över avstånd, vilket SH även har (och alltid haft) på samtliga handeld-vapen. Det är vanliga BF som skippat det för de flesta vapen.
Back to top
|
|
 |
Jaay
Medic-soldier

|
Posted: Mon May 03, 2004 19:37 Post subject:
Hur långt kulan går |
|
en patrons va ska man säga storlek 5,56,45 t,ex det är det sista måtet som säger hur långt kulan går för 45mm i ak5ans fall är det hylsans storlek och sen hur mycket man pakar den eller vilken sort av krut man har i det är kraften i bullan.

|
|
Back to top
|
|
 |
Zarkow
Team SH Leader

|
Posted: Mon May 03, 2004 21:16 Post subject:
|
|
Sprid inte osanna uppgifter, tack.
Back to top
|
|
 |
fegis
VIP Member

|
Posted: Mon May 03, 2004 21:56 Post subject:
Re: Hur långt kulan går |
|
| Jaay wrote: | | en patrons va ska man säga storlek 5,56,45 t,ex det är det sista måtet som säger hur långt kulan går för 45mm i ak5ans fall är det hylsans storlek och sen hur mycket man pakar den eller vilken sort av krut man har i det är kraften i bullan. |
Tror han försöker få fram att de olika patronerna har olika längd, till exempel 5.56 x 45 mm, men att det inte säger hur långt (och snabbt) kulan går då olika länder (tillverkare??) har olika krutmängd i patronerna.
7.62 är ju intressant då ryssarna har en kortversion av patronen, har dock ingen aning om hurvida den har lika mycket krut som den vanliga patronen.
Jaay: Om du lägger lite tid när du skriver så kanske folk förstår vad du menar också, skriver fullständiga meningar och hela ord...

|
|
Back to top
|
|
 |
gidenstam
VIP Member

|
Posted: Mon May 03, 2004 22:31 Post subject:
|
|
Angående ryska 7.62 gevärspatroner så har det 7.62 i två olika längder. 7.62x39 (används i bla. Ak-47) och 7.62x54 som används bla. till kulsprutan pkm och prickskyttegeväret draganov (hur det nu stavas).
Nato har däremot 7.62x51.
Sedan har jag för mig att det även finns pistolammo i 7.62. Användes t.e.x i polisens gamla tjänstevapen Walter ppk (även använd av Agent 007)
/Gidenstam som besitter en hel hög med onödigt vetande
_________________ Bend over and feel our steel...

|
|
Back to top
|
|
 |
Zarkow
Team SH Leader

|
Posted: Tue May 04, 2004 00:23 Post subject:
|
|
Han skrev:
| Quote: | | det är det sista måtet som säger hur långt kulan går |
Detta är en felaktig antagning, eller för mycket av en 'förenkling' kanske man skall kalla det. Det är endast patronens längd. Självklart påverkar detta utgångshastighet samt DMAX, men längderna kan endast jämföras inom samma kaliber-klass samt typ av patron, och sedan samma packningsgrad på krutet osv. Även om man kan höfta med hjälp av detta värde så är det lite för mycekt av en förenkling för att jag skall godta någon att hävda att det är en regel.
Back to top
|
|
 |
fegis
VIP Member

|
Posted: Tue May 04, 2004 00:52 Post subject:
|
|
Zarkow: Ok, då vet jag vad du klagade på åtminstonde, hela posten var svår att läsa så jag var lycklig över att förstå lite vad han pratade om... Förresten, vad är DMAX?
Gidenstam: Som vanligt en förunderligt bra källa på allt (enligt mig) ovettigt som har med vapen att göra... Tackar för informationen...

|
|
Back to top
|
|
 |
BJE
VIP Member
|
Posted: Tue May 04, 2004 11:34 Post subject:
|
|
| fegis wrote: | Förresten, vad är DMAX?
|
DMax är det maximala avståndet som en kula kan gå under optimala omständigheter. För den svenska 7,62 ptr 10 så är det t ex 4 300 m, medan 5,56 ptr 5 ligger runt 3000 m. Man använder detta bland annat när man räknar risk.
|
|
Back to top
|
|
 |
gidenstam
VIP Member

|
Posted: Tue May 04, 2004 23:29 Post subject:
|
|
Gidenstam: Som vanligt en förunderligt bra källa på allt (enligt mig) ovettigt som har med vapen att göra... Tackar för informationen...[/quote]
Jo jag har en viss förmåga att komma ihåg kanske inte oviktig fakta. Är tyvärr inte riktigt lika bra på att lära mig viktiga saker som Parsevals formel eller beviset för mittväressatsen.
men men det är bara som jag är...
_________________ Bend over and feel our steel...

|
|
Back to top
|
|
 |
RYthmDivine
VIP Member

|
Posted: Wed May 05, 2004 00:05 Post subject:
Re: Vapen i allmänt |
|
| WarMonkey_87 wrote: | Jag tror att jag kollade en topic som innehöll detta men jag måste fråga
om (för att försäkra mig), ju lägre kalibern är... Flyger skottet längre?
9 mm är bra på nära håll men skotten flyger inte särskilt långt...
Medan 7,92 mm (jag tror att det var den kalibern) når mycket längre.
Om det är så, betyder det att 7,92 har mindre friktion? Så att skotten flyger längre?
Skulle man isåfall programmera i BF mortorn så att skotten skadar mindre ju längre bort man är? |
Patroner mäts i storlek diameter gånger storlek patronhylsa. När folk säger 9mm syftar de i egel på 9*19mm Parabellum. Denna är alltså 9mm sedd framifrån och hylsan kulan sitter i är 19mm lång. I hylsan ligger drivladdningen ("krutet") som kan variera från olika tillverkare.
7.62 heter egentligen 7.62*51mm NATO. Ryssarnas äldre AK-serie har patroner med beteckningen 7.62*39 Bloc. Det finns en uppsjö olika storlekar på patroner med andra ord. För att göra det än mer komplicerat så använder amerikanerna ett annat mått.
Kulans räckvidd är beroende på en mängd olika faktorer, de viktigaste är: Kaliber, krutmängd och typ, pipans längd och borrning. Pistoler och K-pistar (där 9mm ofta används) har generellt sett alltid kortare pipor än t ex AK4.
Vad gäller BF-motorns kapacitet har jag dock ingen aning. tSH någon?
_________________ Old Gents =[OG]=
|
|
Back to top
|
|
 |
Cerebrosus
RisingRebels MapTeam

|
Posted: Wed May 05, 2004 10:22 Post subject:
Re: Vapen i allmänt |
|
| RYthmDivine wrote: |
Vad gäller BF-motorns kapacitet har jag dock ingen aning. tSH någon? |
| Zarkow wrote: |
Förutom går det alldeles utmärkt att göra skade-reducering för minskad hastighet över avstånd, vilket SH även har (och alltid haft) på samtliga handeld-vapen. Det är vanliga BF som skippat det för de flesta vapen. |

|
|
Back to top
|
|
 |
Zaphod
AT-soldier

|
Posted: Wed May 05, 2004 10:42 Post subject:
|
|
saxat:
| Master b8 wrote: | ...det är bara det att 9 mm blir värdelöst efter typ 50 meter....
|
"9mm skptr m/39B Dmax 1800m enligt SäkI Ehv" / Kimster
http://www.silentheroes.se/forum/viewtopic.php?t=1401&postdays=0&postorder=asc&highlight=dmax&start=15
_________________ -----------------------------------------------------
Morituri Volent
Last edited by Zaphod on Wed May 05, 2004 19:07; edited 1 time in total
|
|
Back to top
|
|
 |
Desjardins
AT-soldier

|
Posted: Wed May 05, 2004 18:10 Post subject:
|
|
| gidenstam wrote: | Är tyvärr inte riktigt lika bra på att lära mig viktiga saker som Parsevals formel eller beviset för mittväressatsen.
|
Murphys lag däremot lär man sig ganska snabbt i lumpen.
Back to top
|
|
 |
|