silentheroes.se Forum Index silentheroes.se
A mod for Battlefield 1942 and World in Conflict

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

The time now is Thu Sep 09, 2010 07:35
All times are UTC + 1
 Forum index » SilentHeroes Projects » SilentHeroes - A Battlefield 1942 MOD » SH: Off-topic
dB's Resedagbok - Kebnekaise
Moderators: Team SH
Post new topic   Reply to topic Mark the topic unread :: View previous topic :: View next topic
Page 1 of 1 [11 Posts]  
Author Message
dB
AT with m45

PostPosted: Sat Jul 10, 2010 15:44    Post subject:  dB's Resedagbok - Kebnekaise   Mark this post and the followings unread 

Efter önskemål från Boss_Man skall här föras resedagbok och visas bilder från min stundande resa till Norrland där bland annat vandring och bestigning av Kebnekaise skall genomföras.

___________________________________________________________________________________
Den 21/7 06:50 lyfter flyget från Göteborg som ska ta mig tillbaka till mitt saknade norr för fem dagars fjällvandring. (Trots uppväxten i storstan väljer jag att kalla det för "mitt" då jag alltid haft en viss förkärlek och dragning mot det stora, lugna, vackra i norr)

Vi blir sammanlagt sju eller åtta personer, varav fem är från min gamla pluton, men det lär knappast bli något AJB-tempo på våra marscher, nattliga bevakningsrundor kommer absolut inte att ta vid & packningen landar väl någonstans på 1/3 av den dåtida vikten.
Nej här skall det talas minnen, uppleva väldig nostalgi, grillas gott, sovas ostört i tälten och vem vet, kanske förtära en Nils Oscar eller två under resans gång? (En på toppen tro...?)
Väl framme i Kiruna sammanstrålar jag och min flygkompanjon med resterande som antingen bor i Norrland eller har bilat upp från Sundsvall och åker mot Nikkaluokta. Antagligen vandrar vi de 19 km till fjällstugan på ditvägen och nyttjar helikoptern på tillbakavägen för att också få se naturen från ett annat perspektiv.

Först skall dock en arbetsvecka på sex dagar genomlidas bland kaniner, skrikande barn, fulla femkampare och ögongodis i lyckohjulen.

Jag har dock förberett i tid, ett par nya Meindl kängor inhandlades i veckan tillsammans med Fjällrävenbyxor, myggmedel och passande "vandringshatt".

Då jag själv saknar lämplig ryggsäck och inte vill lägga 4000:- på en LK100 (inte än iallafall) blir det förmodligen till att låna farsans gamla Haglöfs från '70-talet. Diverse fastsydda tygmärken vittnar om när han själv använde ryggan vid bland annat bestigning av just Kebnekaise.

Det finns dock funderingar på att beställa en LK-70 på nätet nu i dagarna så att jag kan få den innan avresa, mest för att det är en legendarisk ryggsäck. Dock har jag läst både ris och ros om den, jag vet att du, Boss_Man, är en förespråkare för just LK-70, kanske kan du övertyga mig till köp?
Har läst att den skall vara allt från outhärdlig ryggmördare till alldeles... alldeles underbar.

Kanske någon här som tidigare besökt Kebnekaise och närområdet som kan dela med sig av sin historia, tips på annat att göra i närheten?

Arméns Jägarbataljon 15 januari-6 december 2007
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger 
Fänrik Ståhl
Medic-soldier

PostPosted: Sat Jul 10, 2010 16:06    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Trevligt, ser fram emot ett repotage.
Ett litet tips ta med ett fiskespö och dryga ut maten med färsk fisk.
Back to top
View user's profile Send private message 
Boss_Man
VIP Member

PostPosted: Sat Jul 10, 2010 16:20    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Bra dB!

Din farsas Haglöf´s slår säkert LK-70 vad gäller bärkomfort! Om den är en
Alaska så är det en utmärkt fjällvandrar-säck! Stabil, lätt, luftig och med skön
passform mellan skuldrorna. Har en själv, moddad för 150 liter! Laughing
(Kan du få köpa för svårslaget kompispris om du vill...)

Jag har ett löst nyare Haglöfs-avbärarbälte om du vill modda farsans säck..

Här tjänstgör min LK-70 till vänster genom att bl a: bära ved i kartongen.
Den är en oförstörbar trotjänare som dög åt generationer jägare, så den borde
faktiskt klara en modern fjällvandring också. Men nyare säckar är förståss
bekvämare...

Till vänster polarens Sacci Jägare 90, i mitt tycke väldens bästa rygga,
alla kategorier. Jag har haft min - den sista tillverkade i m/90-mönster -
i ca: 10 år och har ännu inte stött på någon annan bättre rygga...

Men alla får förståss bära vilka ryggor dom vill...

Stora ryggor är ett av mina specialintressen och jag har ganska Embarassed många...

Jag tycker det låter väldigt modigt med nya Meindl så nära avfärd. Har du
hunnit gå in dom ordentligt? Question

Du har ju varit däruppe förr, så jag behöver väl knappast påminna om
übermyggmedel va?

Smile

Och därborta ligger Narvik... Wink

Last edited by Boss_Man on Sun Jul 11, 2010 20:51; edited 1 time in total
Back to top
Honkel
VIP Member

PostPosted: Sat Jul 10, 2010 17:58    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Vilken trevlig tråd... Smile

Bra initiativ!

Jag måste bara fråga gällande den passande "vandringshatt" som du köpt.

Är det en sommarmodell eller en vintermodell ?

Wink

Kunde inte låta bli, sorry.

Back to top
worma
Medic-soldier

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 16:04    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Inte jag heller.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger 
dB
AT with m45

PostPosted: Wed Jul 14, 2010 00:03    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Hur kommer det sig att du har en aldrig sinande källa med bilder på rosa kaniner?
Du borde lärt dig nu att kaninerna där jag spenderar alldeles för mycket tid är GRÖNA Wink

Back to top
Honkel
VIP Member

PostPosted: Thu Jul 15, 2010 17:57    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

dB wrote:
Hur kommer det sig att du har en aldrig sinande källa med bilder på rosa kaniner?
Du borde lärt dig nu att kaninerna där jag spenderar alldeles för mycket tid är GRÖNA Wink
Jodå, jag har redan lärt mig det men jag har inte lärt mig hitta (eller ens försökt hitta) lämpliga bilder på gröna kanindräkter. Det faktum att jobbet bl.a. består av en massa gröna kaniner spelar dock ingen större roll eftersom jag misstänker att du inte vill ha jobbfärgerna på fritiden utan föredrar rosa då.

Wink

Back to top
Boss_Man
VIP Member

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 20:34    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Hoo-hooo!

Hoo-Hooo!

Jösses vad det ekar här i tråden...

confused
Back to top
worma
Medic-soldier

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 01:10    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

hehehehehhehehe
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger 
dB
AT with m45

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 02:05    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Ooh jag vet, jag vet... det har legat och gnagt på sinnet ett tag nu! Tro mig Boss_Man, jag har inte glömt!

Jag har bara jobbat och jobbat och jobbat det senaste, men nu har jag ledigt ett par dagar, det kommer en sammanfattning med tillhörande bilder inom kort... Very Happy

Back to top
Boss_Man
VIP Member

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 13:17    Post subject:   Mark this post and the followings unread 

Back to top
Page 1 of 1 [11 Posts]  
Post new topic   Reply to topic Mark the topic unread :: View previous topic :: View next topic
 Forum index » SilentHeroes Projects » SilentHeroes - A Battlefield 1942 MOD » SH: Off-topic
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum